history of super junior
Posted 2/11/11 // 9:00 PM

wahaha , tetiba jer aku nak buat post pasal nie =.= , mungkin ramai dah tahu , dan mungkin juga ramai tak tahu . 50-50 lah ! senangkan cerita . huihui.




siapa tak kenal super junior kan ? yang tak tahu tu aku tak tahu sebab radio ERA FM selalu berkumandang pasang lagu BONAMANA nge SORRY SORRY. hui hui . Super Junior atau nama ringkasnya SJ/SUJU. kumpulan nie dari KOREA SELATAN . Kumpulan nie dibentuk oleh SM ENTERTAIMENT tahun 2005. mempunyai 13 orang ahli yang kacak kacak . Mereka adlah slh satu kmpuln paling ramai di DUNIA tuuu. kmpuln nie terdiri dripada Leeteuk, Heechul, Han Geng, Yesung, Kangin, Shindong, Sungmin, Eunhyuk, Donghae, Siwon, Ryeowook, KibumKyuhyun.


sorang jer dri china iaitu Han Geng,dipilih daripada tiga ribu pemohon melalui audisi yang diadakan di China oleh SM Entertainment pada tahun 2001. Pada 2010, hanya 10 ahli aktif, kerana Han Geng meninggalkan SM Entertainment, cuti Kangin tentang ketidakhadiran untuk perkhidmatan tentera wajib dan mengejar Kibum's kerjaya berlakon. Namun, ahli yang lain berkeras bahawa ketiga masih sebahagian daripada kumpulan. Zhou Mi dan Henry Lau debutnya di kelompok sub-Super Junior-M.

Super Junior telah dikeluarkan dan memberikan sumbangan dalam 20 jenis nota yang berbeza dengan pelbagai peringkat kejayaan Selama bertahun-tahun,. Mereka telah dibahagikan menjadi sub kumpulan yang lebih kecil, secara bersamaan ditujukan kepada industri muzik yang berbeza dan khalayak. Terutama kerana kejayaan Super Junior sebagai penghibur, selain pengurusan hiburan Korea mula melatih kumpulan-kumpulan muzik mereka di daerah lain hiburan, seperti berlakon dan hosting . Di samping kejayaan komersil mereka, Super Junior telah menerima tujuh anugerah muzik dari M.net Asia Music Awards, sebelas dari Golden Disk Awards, dan merupakan kumpulan bernyanyi kedua untuk menang Favorite Artis Korea di 2008 MTV Asia Awards selepas tahun 2003 JTL.

dan sekarang ini , kalau tak silap aku hanya 10 ahli saja yang tinggal . UWAAAAA ! . korang rasa kalau dalam PERIKSA keluar soalan tentang super junior , agak2 aku boleh dapat BERAPA ? HAHAHAHAHHAHAHAAHAHAHHAHA . aku hanya meng-anggap <---- HOHO , kumpulan nie just hiburan semata2 bukannnya idola yang perlu dikejar dan diikuti. pandai dah aku lernii bab2 BERI CERAMAH . dan kata akhir aku kepada yang tengah membaca ni "tak susahkan korang pon" . paham ? T__T .


p/s: sumber dari HISTORY SUPER JUNIOR


Since 2012